5. Blog, napló és zsurnalizmus
1. Mi a blog,
mi a napló, mi a perzine?
2. A kritika és
az ún. "újságírói etika" fogalma
3. Van-e elég
szókincsünk szabatosan fogalmazni, számít-e a modor, ill. hol és mikor, tisztázzuk,
hogy kikhez is beszélünk
Ezen dolgozat
elkészülésének naplója
2009.
Időspirál-elmélet (mint alapmunka)
2012.
Íráskép-elmélet (a 2. önálló kiállítás, Budapest)
(3 év intenzív
kirakat-feliratozás, ex librisek készítése)
2015. A tanszék
konkrét ötlete az egyetemre jelentkezéskor született
2017.
Kalligráfiai kiállításom Budán
2018. Az első
ábra (gondolattérkép) a témákról, majd annak letisztított, listaszerű
változata, saját honlap készítése
2019.
Beszélgetés az írótanszék előképeiről az intermédiásokkal: Kukorelly Endre,
Sugár János, Peternák Miklós, Beke László)
2019. ősszel:
„Nulladik tanítvány” projekt – beszéltetés-módszerem a gyakorlatban (aki elakad
az írással, addig faggatni, míg leírható jó gondolata nem támad)
2020. A félévi
bemutatón a Sors-tekercs c. munkám első bemutatója
2020. Január(tól):
A tankönyv ötlete, 30, majd később 34 óratéma definiálása
2020. Júl. 29.
Magyar Műhely galéria: Nem kell tudni rajzolni címmel kiállításom
2020. Nyár vége
a szakdolgozat tényleges írásának kezdete, amelynek vezérlő elhatározása , hogy
nem használok a megíráshoz internetet, de számítógépet is csak akkor, mikor már
kész a kézirat. A terv a két részre bontás, elmélet és gyakorlati elmélet
(értem ezalatt az óra-terveket)
2020. November
10-én kényszerű költözés lassítja a munkámat. Az első rész kéziratos változata
13 nap alatt készült el, minden idei jegyzet felhasználásával, saját könyvtáram
darabjaival.
2020. November
23. A felgépelés kezdete (letisztázás)
2020. November
28. Az első rész befejezésénél összezavarodtam, mert nehéz volt megnyugtatóan
lezárni. Ezért belekezdtem inkább a második rész jegyzeteinek összeírásába, egy
helyre hordásába. Eszerint a második résznek 34 pontját, azaz óratémáját
kezdtem kifejteni.
Dezsavüim
naplója:
2003 nyarán: a
legrégebbi, amire emlékszem, annyira brutális volt, hogy szó szerint rosszul
lettem, és ha a mutatóujjam a két szemöldököm közé érintettem, felerősödött
2010:
május 19. – egy
anarchistáról olvasok neten
június 21. –
saját zenémet hallgatom, amit nemrég küldtem valakinek
június 22.
hajnali fél kettő: az egyik rapzenei weboldalamat szerkesztem
2011-2012:
nincs lejegyzett adat, talán mert nem volt dezsavüm
2013:
március 4. –
dvd-borító szerkesztéskor,
augusztus 21.
15:08 – egy képhez írok az írásról,
október 15.
17:50 – „mialatt az angol szavakat tanultam, a macskám aludt”,
november 27.
hajnali 1-kor – egy kalligráfia-ábra rajzolásakor
2014:
január 5. 16:07
– video-szerkesztés közben,
február 5.
22:23 – hangszerkesztővel való vágás közben,
március 2. 9:30
körül – egy szürke pulóver képe jelent meg, szerintem 6 éve jelent meg,
november 26.
késő este – egy magazinra teszek egy festményt,
december 23.
19:20-25 – képszerkesztés közben
2015:
január 19.
01:15 – csetelés közben,
február 8. 1:30
kocsonya-evés közben egy rádióadás jutott eszembe, amiben ülve úgy éreztem,
mintha kocsonyát ennék,
március 3. -
csetelés közben, amiben arról volt szó, hogy visszautaznék az időben egy évet,
hogy figyelmeztessem Édesanyámat a haláláról,
március 10. – parfümöket
mutatok egy fekete tokban egy világos asztalra téve,
április 4.,
augusztus végefelé – címerkiállításról beszélek valakinek vajaskalács kenése közben,
szeptember 3.
9:00-10:00 között – debreceni dekorálás az utcán,
szeptember 4.
21:40 – debreceni fotók szerkesztése közben,
október 1. 17:01
– Sugár János és a Tesla-virág-motor kép (ne keressetek értelmet, én se értem
már)
október közepén
- az autóbaleset fotózásakor az MKE főép. előtt
november –
rögtön kettő egymás után a hó elején
november 19.
kb. 15:30 – a hatalmas falfestmény idéződött fel a hajdani Tűzraktérből
december 17.
hajnali 1:30 egy levél begépelésekor
2016:
február 17.
22:54 – egy excel-táblázat nézésekor
május 29. –
Frankfurtban kerékpároztam
május 31. – egy
vagy kettő, egy nagyobb és egy apró, nem tudom
június 13. –
egy ajándékkal a kezemben jövök kifelé az MKE főépületből
augusztus 2.
hajnali 2:30 – az 1800-as évekről való olvasás közben
augusztus 7. –
elhagyom a Tiszai pályaudvart
szeptember 8.
21:24 – mintha Németországban már láttam volna a képregényt, amit olvastam
éppen
szeptember
12.-17. között, nem tudom pontosabban
október 16. –
nem tudom már mikor
2017:
február 4. –
zenehallgatás közben
április 16.
17:50 – előre láttam, hogy hogyan fogom szerkeszteni az egyik pesti
kirakat-kalligráfiám fotóját (2014)
szeptember 24.
19:50 – saját képregényem nézésekor a monitoron
október 7. 0:38
– fickó az utcán, aki a körmével a puha földbe a Miskolc szót kaparja itt
Pesten, a Teleki téren
október 15.
hajnali 2:15 – „Kemény János csatában elesett 1662-ben”
2018.
január 2. –
piramisok
március 8.
hajnali 2:22 – a Wright-fivérekről szerkesztek egy szöveget
március 18.
23:30 – családfakutatáskor, VII. Berényi Ferenc gyerekeinél
március 27.
17:30 – középkori résznél a regényírásomkor – Margit, a király lánya
április 4.
10:45 – írom: „A kocsmában iszákos disznó éppúgy megfordult, mint…”
május 4. 16:39
– nézem a monitoron Kadu rólam készült rajzát
2019.
január 1. –
állok az asztal előtt amin kiwi van, kintről zaj
január 30. –
zöld színű kissámli fotója, és azt írom: „…nem vennék rá mérget…”
március 27.
23:01 – 3 férfiakt rajzolása a monitorról, beadandó feladat
július 7. 0:28
– az „elmegyógyintézet” szó gépelésekor
2020.
április 1. –
különböző színű házak, fő fényforrás egy boxban egy lámpa
április 24. –
Ákosnak írok ímélt
Ismeretlen okú
„idegrángásaim” naplója
Ez annyi, hogy
kókadt állapotból hirtelen felriadok, pedig nem indokolja semmi, viszont az
esetek többségében az összes izmom megfeszül egy pillanatra. Ahhoz
hasonlíthatnám, amikor az ember valami nagy csattanást hall, és így reagál,
megijed. Valószínűleg stressz idézi elő. Sajnos tizen-huszonéves koromban
valamivel több volt, de azokat nem írtam fel.
2013: május
12., szeptember 2., szeptember 29.
2014: január 9.
(apró), július 15., szeptember 24. (egy nagyobb és egy kisebb), október 13.
2015: március
3., március 17.
2016: május
eleje, október 11.
2018: április
24.
2020: február
közepén, március közepén, november 3. (egy apró és egy közepes)
Rosszat
álmodtam – napló
(Valamivel
kevesebb a felírt, mint amennyi előtte volt)
2013: október
24., november 26., december 24.
2014: január
5., 23., február 7., 8., június 30., szeptember 17., november 27.
2015: március
2., 18., május 25 (életem messze legrosszabb álma), 26., 31.
2016: május
16., 17., október 12., 17.
2017: június
8., 26., november 8.
2018: január
1., április 8., május 7., 9., 17., december 15.
2019: január
11., május 4., 6., 15., június 14., 21., október 3., december 8.
2020: január
4., április 18., szeptember 13., október 13., november 26.
A kritika
fogalma (hogyan kell kritikát megfogalmazni, ill. írni)
Érdemes egy
könyvet alapul venni. Miután az ember elolvasta, a kritikában leírja, mi volt
benne a jó, majd mi volt benne a rossz – mindkettőt észérvvel megindokolja, a
végére pedig odaírja, mennyibe kerül. Ennyi. Miért nem több ettől? A válasz
egyszerű. A potenciális olvasónak egyedül így lehet meghagyni a döntés
szabadságát, nem szabad helyette eldönteni és summázni, hogy ez nagyon jó vagy
nagyon rossz könyv. Engedni kell, hogy a kritika olvasója döntse el,
kifejezetten káros helyette gondolkodni – ahogyan politikai aktivisták teszik
ezt. Amennyiben egy kritika többet dicsér, mint bírál, elfogult lehet, és
ellenkező hatást válthat ki; amennyiben pedig többet bírál, mint dicsér,
rosszindulatú lehet, ami szintén ellenkező hatást válthat ki (engem mindig azok
a könyvek érdekeltek, amiket a kritika lehúzott – és amit ugyanaz a fószer
dícsért, messziről kerültem). A kritika elvének példája most egy könyv volt, de
ugyanez az analógia érvényes emberek megítélésekor is!
Az ún.
„újságírói etika”
Ezt a
kifejezést egyre kevesebb újságíró gyakorolja. Az életnek több területén
alkalmazható elv így hangzik – írj kritikát úgy, ahogy kell (lásd feljebb), és
derítsd ki, hiteles-e az információd, ha az alapján írsz valamiről, legyen az
bármi (ami nem tőled származik). Egy újságíró minden információját két helyen
ellenőrzi, méghozzá két ellentétes elvű helyről, máskülönben kábé olyan lesz,
amit „csúsztatásnak” hívnak. Ez gyakorlatilag rosszabb, mint a hazudozás, mert
ez azt jelenti: igazat ír, de nem közli a cáfolatát, csak hogy árokásó módjára
másoknak minél nagyobb kárt okozzon – egyes firkászoknak ez valóságos
életmódja. Egy etikus újságíró azonban nem akarja más helyett eldönteni adott
hírről, hogy mi legyen az olvasó véleménye, különösen nem érdekből. A
csúsztatás tehát nem hazugság, hanem elhallgatja a tisztességes ellenérvet,
ellenségeskedő érzelmeket keltve. Egy etikus újságíró sosem használja ezt,
ahogy azt a szót sem: „állítólag”. Ez ugyanis azt jelenti: fingja nincs, mi az
igazság, csak leírja a pletykát is, hogy meglegyen az elégséges leütésszám,
amiért pénzt kap.
Kapcsolódó témák:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése