10. Kalligráfia, kalligramok, az aláírás
1. Kalligráfia történet
2. Mi a kalligramm, monogram-művészet, aláírások fajtái ill. esztétikája
3. Mai szerepe a szépírásnak
A latin betű díszítettsége a barokkban
csúcsosodott ki, a felvezető folyamat a középkor változó esztétikai értékű
próbálkozásai voltak.
A szépírómestereknek léteztek külön
szakkönyveik, melyekben a kalligrafikusan, tehát figyelemfelkeltően díszített
betűik (pl. Palace Script, Varianta, Optima, vagy később a Reiner Script, stb.)
csak szigorú szabályzatok sokaságával kerülhettek leírásra. Mindent megszabtak
rajta, a dőlésszöget, az arányait, a magasságát, intenzitását, hogy mennyire
nőhet ki a betűtestből, stb. Ez a végletes precizitásig hajszolás pont a
kézírás szabadságától fosztott meg. Igaz, a végeredmény elképesztően gyönyörű,
és ez annak ellenére sem zavaró, hogy az írója személyisége minimálisan van
jelen, vagyis grafológiailag elemezhetetlen, mert ez csak (jó értelemben vett)
modorosság csupán.
Ezek a talpas, majd talp nélküli (=groteszk)
betűktől élesen elütnek, főleg utóbbitól, ahol a lényeg az egyenletes
vonalvastagság, de itt (a kalligráfiában) a vastag és a cérnavékony szépen
váltakozik (a felfelé húzott vonal vékony = kevésbé érinti a tollhegy a papírt;
a lefelé húzott vonal vastag = kissé rányomva), átfolyik egymásba, szépsége
tehát ebből a harmóniából fakad, amely mérhetetlen eleganciát, fennköltséget
hirdet. E vonalak húzása engem egy karmester bizonyos mozdulataira
emlékeztetnek adagio vezénylésénél, vagy balett-táncosok kezéhez.
Fontos volt az egalizálás nevű folyamat, mely
párhuzamosan haladt minden más típusjegy kialakulásával, s ami annyit tesz,
hogy a betűk rajza okozta egyenetlenségek kiküszöbölése. Vagyis: minden betű
csak annyira legyen széles és széles környezettel rendelkező, amennyi
feltétlenül kell a kiolvashatóságához.
A cicomát elvető, alakuló polgárság jobban
kultiválta Didot és Bodoni klasszicista antikváit, melyek már Gutenbergtől
ezerszer lecsiszoltabbak. Ennek hidegségét az angol John Baskerville formálta a
későbbi Garamond irányába (kevésbé kiszögellő, tehát kevésbé bántja hosszú
távon a szemet).
Kapcsolódó témák:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése